Succesvol afstuderen

  • Home
  • Diensten
    • Scriptiebegeleiding
    • Opdrachtbegeleiding
  • Kosten
  • Over
    • Introductie
    • Referenties scriptiebegeleiding
    • Referenties opdrachtbegeleiding
  • Blog
  • Contact

SWOT – hoe maak je deze waardevol

21 oktober 2022 door Robin Zweedijk

Voor meerdere vakgebieden is een SWOT een handig model. Denk maar eens aan strategisch management en marketing. In een scriptie of beroepsproduct zou je achtergrondinformatie over de SWOT in het hoofdstuk over literatuuronderzoek zetten. Een bedrijf kan de SWOT gebruiken om de strategie te bepalen. De vraag is wel hoe je er voor kan zorgen dat de SWOT analyse nuttige inzichten oplevert.

De SWOT

Er zijn veel websites waar je al een goede uitleg kan vinden hoe je een SWOT moet maken. Zo staat op Marketing.nl of op de website van de Kamer van Koophandel overzichtelijke stappenplannen. Maar ook op YouTube kun je video’s vinden. OnStrategy geeft bijvoorbeeld een goede uitleg over de SWOT.

Hoe waardevol is jouw SWOT?

Heb je het gevoel dat jouw SWOT niet heel veelzeggend is? Dat de SWOT zo algemeen is dat wat je er uit haalt nog steeds vaag is. Zoals je misschien wel weet kan je na de SWOT een confrontatiematrix maken waarin je de sterktes en zwaktes confronteert met de kansen en bedreigingen. De kwaliteit en veelzeggendheid van de confrontatiematrix is natuurlijk afhankelijk van wat er in de SWOT staat. De vraag is hoe je de kwaliteit van je SWOT kan verbeteren zodat je meer inzicht krijgt in mogelijke strategische vragen.  [learn_more caption=”Strategische vraag” state=”open”] Nadat je de SWOT en de daaruit volgende confrontatiematrix gemaakt hebt, maak je keuzes op welke zaken (issues) je je wilt richten. Dit zijn feitelijke de zaken die je de hoogste prioriteit hebt gegeven. Deze strategische prioriteiten formuleer je in een strategische vraag.[/learn_more]

Voorbeeld van een strategische vraag

Een strategische vraag die als volgt geformuleerd is: Hoe kunnen we onze goed opgeleide managers (interne sterkte) inzetten om in te spelen op de vergrijzing (externe kans)? is nauwelijks van enige waarde. Want wat kan je daarmee? Misschien dat je in dit voorbeeld ook enige herkenning ziet. De volgende zaken kunnen helpen bij het formuleren van meer relevante strategische vragen.

Tips

Hierna volgen wat tips om je verder te helpen.

Haal elementen uit de interne- en externe analyse niet door elkaar
  • Zo moet je bijvoorbeeld personeel die niet voldoende opgeleid is niet als kans formuleren: het opleiden van personeel. Het gaat immers om personeel, en zij zijn intern.
Wees specifiek
  • Neem als voorbeeld vergrijzing. Dat is te algemeen. Vergrijzing bestaat uit mensen van 65 jaar en ouder. En dat zijn er heel veel. Bovendien is deze groep geen homogene groep. Er bestaan onder de 65-plussers veel verschillen. [learn_more caption=”homogene groep” state=”open”] Een homogene groep is een groep die soortgelijke behoeftes heeft met betrekking tot een bepaalde productgroep.[/learn_more]
Wees concreet
  • Vergrijzing is een term. Maar je zou een kans, of bedreiging, veel concreter moeten maken. Dus welke kans biedt de vergrijzing? Bijvoorbeeld door de toename van mensen in Nederland van 75 jaar en ouder met een bovengemiddeld inkomen bestaat er behoefte aan aangepaste zorgproducten die deze doelgroep in staat stelt om zelfstandig te blijven wonen.
Geen waardeoordeel
  • Een sterkte en zwakte moeten zo min mogelijk gebaseerd zijn op waardeoordelen. Dus een sterkte als ‘een zeer ervaren managementteam’ is een waardeoordeel omdat je het woord ‘zeer’ gebruikt. De vraag is natuurlijk op basis van wat je hen kwalificeert als zeer ervaren. Het is beter om waar te nemen dat het management 10 jaar ervaring heeft in het leiden van MKB bedrijven.
Een sterkte en zwakte moeten ook echt sterk en zwak zijn
  • Stel dat je als sterkte aangeeft dat het management minimaal 10 jaar managementervaring heeft. En hoewel dit geen waardeoordeel is, kan je je afvragen of dat echt een sterkte is. Ligt bijvoorbeeld hun managementervaring in lijn met het probleem of uitdaging waar het bedrijf voor staat? Zo heeft hun jarenlange ervaring misschien weinig toegevoegde waarde als ze een  nieuwe buitenlandse markt willen veroveren. En al helemaal als deze buitenlandse markt geen of beperkte overeenkomsten heeft met de markten waar in het bedrijf nu actief is.
Maak keuzes
  • Maak van je SWOT geen ellenlange lijst. Maak keuzes en scheid het kaf van het koren. Een bedrijf kan toch niet inspelen op alle strategische vragen.

Ik hoop dat deze uitleg je verder helpt met je scriptie, beroepsproduct of marketingplan. Als je nog een vraag hebt, neem dan gerust contact op.

 

Categorie: Theoretisch kader

Onderwerpen

  • Beroepsproduct
  • geen categorie
  • Onderzoeksopzet
  • Structuur scriptieverslag
  • Theoretisch kader

Onze voordelen

  • grotere kans dat je afstudeert
  • je bent sneller klaar met je scriptie
  • begeleiding wordt afgestemd op jouw wensen
  • je scriptie krijgt meer verdieping

Meer informatie

Krijg ook de begeleiding die de kans op succesvol afstuderen vergroot.

Contact

  • Home
  • Scriptiebegeleiding
  • Opdrachtbegeleiding
  • Kosten
  • Introductie
  • Blog
  • Contact

Copyright © 2025 · Succesvolafstuderen